Svar: Modermælkserstatning - 11 mdr.
12. januar 2021
Alder:
11 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev og fine spørgsmål om erstatning :)
Jeg tror, du har fuldstændig ret i, at din dreng er kørt træt i smagen af erstatning og derfor begynder at afvise den - og det er helt okay, han nærmer sig jo 1 års alderen nu:)
Jeg vil normalt anbefale, at han indtil 12 måneder tilbydes ca. 400 ml mme dagligt, det sikrer blandt andet hans behov for jern samt naturligt behov for calcium mv. ved siden af hans indtag af mad.. når han ikke helt op på dette, så går det nok :)
I 9-12 måneders alderen må han også gerne tilbydes lidt surmælksprodukter, så du kan godt begynde at give ham lidt tykmælk, A38 (3.5% fedtindhold) eller lidt neutral sødmælksyoghurt. Han må få 1 dl med den alder han har, og du kan søde det med lidt frisk frugt og bær eller komme f.eks. lidt rugbrødsdrys på.
Han må også gerne få lidt sovs om aftenen, hvis I spiser dette, ligesom sødmælk kan indgå i hans mad. f.eks. i lidt havregrød, eller hvis du f.eks. laver lasagne eller lignende med mælkesovs. Han bør dog ikke få mere end 100 ml. Komælk bør ikke gives af kop og som udgangspunkt bør du bruge det til familiemaden, så I kan spise det samme :)
I 1-2 års alderen gives letmælk - men igen - max 100 ml ved 1 års alderen. Her vil det stadig være godt, at han tilbydes erstatning, men i takt med at hans flaske trappes ud og han gradvist bliver ældre, så vil han naturligt overgå mere og mere til komælk. Det anbefales, at han tilbydes min 350 ml og max 500 ml komælk/surmælksprodukt dagligt fra 12 måneder.
Så, hold fast i den mængde erstatning du kan lidt endnu, men det er også helt okay, at du gradvist går over til at bruge lidt komælk nu hvor han bliver et år :)
Rigtig god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske